The Middle of Nowhere - Reisverslag uit Batu Arang, Maleisië van Anna Kostelijk - WaarBenJij.nu The Middle of Nowhere - Reisverslag uit Batu Arang, Maleisië van Anna Kostelijk - WaarBenJij.nu

The Middle of Nowhere

Door: AnnaKostelijk

Blijf op de hoogte en volg Anna

16 Juni 2012 | Maleisië, Batu Arang

hoi,

in plaats van iedereen over de mail te vervelen heb ik maar besloten om een blog aan te maken, zodat de mensen die geinteresseerd zijn zelf kunnen beslissen wat ze van me willen lezen en wat niet.

Ik ben op dit moment in een internetcafe in het dorpje Batu Arang, wat bestaat uit ongeveer 100 huizen. En een moskee, een Buddhistische tempel en een kerk. Ik woon nu al 2 weken op een boerderij hier in de buurt, samen met een Franse jongen en een Buddhistische vluchteling uit Myanmar. Op het begin was alles wennen, de hitte, de jetlag, en voral het eten! Ik stond op om 9 uur, wat voelt als 3 uur 's nachts omdat het tijdsverschil 6 uur is, en dan probeerde ik wat te eten. Maarja, wat kan je hier eten? Een hele hoop rijst met knoflook, of brood met suiker. En niet te vergeten, om 9 uur 's ochtends is het hier al bijna te heet om ook maar iets te doen. De eerste paar dagen hier heb ik geen hap binnen gehouden! Maar nu ben ik gelukkig wat meer gewend.

De eigenaar van de boerderij is bijna nooit aanwezig, en als hij aanwezig is commandeert hij ons wat rond zonder zelf ook maar iets uit te voeren. 'S morgens staan we vroeg op, rond half 7, omdat het dan nog lekker fris is. Het werk is niet echt zwaar en alles gaat door de hitte dertig keer zo langzaam. 'S ochtends kook ik mais voor de kippen en dat voer ik dan. We zoeken de duckeggs bij elkaar die Koko vervolgens verkoopt (dat is de vluchteling uit Myanmar). We leven van het geld van de duckeggs. Vorige week was er een hele grote slang die een van de eenden te pakken heeft gekregen, waardoor de kippen in shock waren geraakt. Nu leggen ze nog maar de helft van de eieren dus we kunnen al een week geen koffie kopen! (Niet dat de koffie hier goed is trouwens, alleen maar oploskoffie en meestal al met suiker erin.) Vervolgens wieden we onkruid, wat volgens mij al een jaar niet is gedaan, dus staan we urenlang gras uit de grond te plukken met onze handen. Soms planten we nieuwe dingen, dat is het leukste. Vorige week hebben we 30 nieuwe papayaplanten geplant en gister Ladies Finger (ik geloof dat dat aubergines worden).

's middags slapen we en rond een uur of 5 maken we af waar we 's ochtends mee begonnen waren en geven we de kippen weer eten. 's avonds zijn we vrij en tot nu toe hebben we telkens de voetbalwedstrijden kunnen kijken! Awesome!

Als je Koko in een disney figuur zou veranderen is het Balou de bruine beer uit Jungle Book. Hij is een beetje onhandig en ruw, maar het is echt een van de liefste en eerlijkste mensen die ik ooit heb ontmoet. (En hij krabt ook zijn rug tegen de bomen, haha!) Gister zei hij dat hij met me mee wou naar Nederland, omdat hij daar tenminste door kan werken overdag. Toen ik probeerde uit te leggen dat Nederland waarschijnlijk te koud was voor hem snapte hij het niet. 'S middags hebben Brice (de Franse jongen) en ik voor de grap de temperatuur opgemeten om 2 uur. Buiten: 47 graden. Binnen was het lekker koel: 33 graden. Toen Koko dat hoorde vroeg hij aan mij hoe koud het was in Nederland. Ik zei rond de 15 graden. ' so cold?! And inside?' Binnen 21 graden. ' so, inside hotter than outside?' Dat snapte hij niet. Toen zei ik: 'sometimes in the winter the temperature drops to -5 degrees.' Die ogen! 'MINUS degrees?!' Haha! Wat een andere wereld!

Ik ben van plan nog een week op de boerderij te blijven, en daarna ga ik waarschijnlijk samen met Brice naar Kuala Lumpur. Who knows what happens next!

xxx Anna

  • 16 Juni 2012 - 07:12

    Axel En Michaja:

    Hey Anna,

    Zo dus als je terug komt heb je ruwemannen handen!!!
    We vinden t super stoer van je!!
    Succes verder en geniet er van

    Kus ons

    Btw: hier regent het zowat elke dag :(

  • 16 Juni 2012 - 07:19

    Anna Kostelijk:

    Ik hoop dat het volgende week mooi weer is voor jullie! Nog een weekje! Ik zal aan jullie denken hoor!

  • 16 Juni 2012 - 07:38

    Anja Van Splunter:

    Jeetje indrukwekkend hoor Anna!
    Hoe kom je daar nou weer zo terecht?
    Veel plezier, hopelijk is de rest van de reis iets meer ontspanning!
    lieve groetjes,
    Anja

  • 16 Juni 2012 - 08:41

    Jutha:

    He lieve schat, ik ben blij dat het is gaan wennen. Het lijkt me erg zwaar, maar zo'n geweldige ervaring. Ik ben trots en ook jaloers op je hoor. Dit is even een kort berichtje. Ladies fingers zijn trouwens okra's. Heerlijke groene op vingers lijkende groente.
    Heel veel liefs van Jutha en de meiden. x

  • 17 Juni 2012 - 08:40

    Dianne:

    Lieve Anna,
    Wat een andere wereld ben je ingevlogen!!! Effe aankomen zeg, maar volgens mij is je dat gelukt. Heerlijk om via jou ervaringen Maleisië een beetje mee te ontdekken.
    Ik wens je veel mooie ervaringen.
    x Dianne
    Groetjes aan koko

  • 17 Juni 2012 - 09:19

    Claudi:

    Fijn om je zo te kunnen volgen schone dochter! Wat gezellig zo'n Koko om je heen. avontuurse verder Kusssss

  • 18 Juni 2012 - 05:11

    Diny:

    Hoi lieve Anna,
    Leuk om je verhalen te lezen. Wij zijn ook in die buurt geweest, toen was het daar wel heet , maar niet zo heet. Tjonge dat is afzien zeg, 47 graden. Maar het went al een beetje schrijf je. Goed van jou joh, dat je hier in je eentje op afgestapt bent. Ik ben erg benieuwd wat je allemaal nog meer gaat meemaken, dus ik blijf je volgen !
    Een super goeie tijd toegewenst !!
    liefs Diny

  • 18 Juni 2012 - 10:18

    Martijn:

    Hoi Anna,
    Erg kostelijk om te lezen.. Hahaha
    Hopelijk heb je genoeg tijd om veel van het land te zien, en om de mensen te leren kennen. Ik vond de Maleisiërs best aardig. KL is een mooie stad, ben benieuwd wat je daarvan vindt.

    Lieve groeten MEsS

  • 18 Juni 2012 - 19:36

    Peter Koppejan :

    Hoi Anna, wat super gaaf watje mee maakt, terwijl je eigenlijk een soort boerin bent geworden in een te heet land. Het is leuk je ervaringen te lezen, we hebben het geregeld over je, heb je een cultuurshockkkk gehad of kun je dat pas zeggen als je terug bent... Ze ze zeggen dat als je ' echt' aan het reizen bent je nooit helemaal meer terug komt. Dat is positief hoor maar geeft wel aan dat reizen veel met je kan doen... Hoe ruikt het er? hoe is het met je been? droom je veel? Heb je bijzondere beesten gezien? Heb je al een lokaal gebruik overgenomen? Ik ben benieuwd naar je verhalen, Ezra, Carmen en Mimi gaan nu zeker ook verhalen aan je schrijven nu je een blog hebt..lieve groeten Peter,

  • 23 Juni 2012 - 16:58

    Corina:

    hee anna ....wat heerlijk om dit te lezen van je .....een heel andere wereld maar zo te horen ben je nu al een beetje gewend!!!!! en wat vliegen de weken volgens mij ben je al meer dan 3 weken weg..en ga je nu weg van de boerderij tenminste dat vertelde bee me gister in de salon ..moest even haar huidje beetje opknappen...zitten nu volop in de show van grapelli !!! altijd weer even spannend..... nou lieve schat hoop dat je geniet en veel succes in je volgende aventuur...ps is je been genezen ????? dikke kus van mij en alle vosjesxxxxxx

  • 02 Juli 2012 - 18:51

    Jaap Kostelijk:

    Wat een ervaringen joh! Gaaf hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Batu Arang

Malaysia

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2012

Waar ze Finding Nemo hebben gefilmd.

03 Augustus 2012

Best adventure ever. So far.

28 Juli 2012

Ziek, zwak en misselijk.

18 Juli 2012

Zeemeermin

13 Juli 2012

Paultje
Anna

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 5515

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 23 Augustus 2012

Malaysia

Landen bezocht: